Educația și cultura sportivă în rândul copiilor este deosebit de importantă pentru dezvoltarea lor. Motiv pentru care, după ce am aflat poziția unui președinte de federație – prin persoana domnului Dedu – am vrut să cunoaștem și punctul de vedere al unei personalități din administrația publică pe această temă și am stat de vorbă cu Domnul Ștefan Sandulache, Directorul Direcției pentru Sport și Tineret a Municipiului București, din cadrul Ministerului Tineretului și Sportului.

“Oportunitatea proiectului Junior Sport reiese, când vorbim de copii, din zâmbetul acestora și din bucuria practicării unei ramuri sportive (de echipă sau individuale), care mai târziu se transformă în pasiune, iar cu timpul se identifică în muncă și sacrificiu. Orice campion olimpic sau mondial a fost mai întâi junior!”

 B.M.: Rostul proiectului Junior Sport (ca proiect național, desfășurat în parteneriat cu MECS și UNEFS, atât sub forma unei publicații – Revista Junior Sport, cât și sub forma unor evenimente – este acela de a promova în școli educația și cultura sportivă. Considerați oportun un astfel de proiect?

Ș.S.: Orice proiect de acest gen este important. Însă, atunci când vorbim de juniori, adică acei sportivi care în viitor vor avea șansa unei medalii de campion european, mondial sau de o medalie la Jocurile Olimpice, proiectul devine nu numai important, ci și prioritar. Acest lucru trebuie să îl înțelegem la un moment dat ca oameni, dar mai ales ca factori de decizie. Orice campion olimpic sau mondial a fost mai întâi junior! El a avut sau nu șanse, cineva l-a sprijinit sau nu, cineva l-a îndrumat sau ”a tras” de el pentru a continua, astea sunt alte aspecte. Acest ciclu PRACTICANT – JUNIOR – CAMPION este important pentru orice societate care dorește să PERFORMEZE chiar și în alte domenii, nu numai sport. Faptul că există acel CINEVA care organizează activități pentru juniori și mai ales face eforturi pentru a îi promova, nu poate fi decât o mare bucurie.

B.M.: Pentru a îi determina pe cei mici să practice un sport, considerați prioritară apropierea lor de fenomenul sportiv prin materiale și acțiuni de educație și cultură sportive?

Ș.S.: Apropierea de practicarea unei ramuri sportive se realizează, mai întâi, prin oferirea posibilității unui copil, cu ajutorul media (on-line sau scrisă), de a ”a trăi cu ochii minții” succesul altor copii. Îl va motiva nespus când va afla ce a stat la baza obținerii unui rezultat notabil pentru cineva de aceeași vârstă. Însă, cel mai important este ca apropierea lui de o ramură sportivă să fie făcută prin organizarea de activități sportive, unde poate experimenta ”gustul succesului” prin înscrierea unui gol sau a unui coș pentru prima dată sau, de ce nu, prin a finaliza ”o tură de stadion” fără să simtă oboseala sau presiunea unui concurs. Ulterior începerii practicării de către un copil a unei ramuri sportive, intervine importanța materialelor educaționale sau acestea pot merge și în paralel cu pregătirea pentru performanță și către înalta performanță. Domeniul SPORT este într-o continuă ”mișcare”, exemplu fiind unul simplu: dacă în anii de pionierat ai unei ramuri sportive era importantă îndemânarea sau tehnica pentru reușită, în zilele de astăzi importante sunt calitățile motrice – Forța și Viteza, elemente definitorii pentru reușită. Și cu siguranță, materialele (video, reviste, on-line) refereritoare la activitățile sportive, ca prezentare sau rol de a se autoperfecționa, au un rol major. Îmi aduc aminte că, în fosta mea calitate de antrenor, citeam săptămânal câte o carte sau revistă în care erau prezentate lucruri noi în ramura sportivă Baschet și stăteam nopți căutând în mediul on-line ceva nou, ”fresh” privind tehnica sau tactica în jocul de baschet. Cultura sportivă are o importanță majoră pentru orice persoană sau societate care dorește să fie sănătoasă și care, mai ales, își dorește să împărtășească aceste lucruri pentru a fi aplicate și de cei de lângă ”el/ea” formând astfel ”un grup” unitar și eficient pentru viitor.

B.M.: Ce alte metode de educație și cultură sportivă ar fi binevenite în mediul școlar?

Ș.S.: Corelarea formalului cu non-formalul în învățare ar fi una dintre metodele ce ar trebui mai des aplicate de către antrenori/ profesori, prin îmbinarea ”stricteții” cu ”joaca/gluma” astfel încât practicantul/sportivul să accepte mai ușor și mai rapid informația, mai ales că îi va fi mai facil acestuia în procesul de înțelegere. Dezvoltarea unui copil (practicant/sportiv) are o mare legătură cu metodele sau mijloacele folosite din punct de vedere psihologic în ora de educație fizică și sport sau antrenament. Cu cât cultura sportivă a antrenorului este mai dezvoltată, cu atât căile de pregătire ale acestuia sunt mai multe, fapt care creează o atmosferă pozitivă în relația dintre el și copil. O ”metodă” importantă ar fi organizarea de activități lunare ale federațiilor sportive naționale, prin promovarea marilor campioni, și, implicit, de a prezenta ramurile sportive respective. Prin aceasta trebuie înțeles că, cel mai important lucru este ”apropierea” copilului către ramura sportivă, prin MODELE, dar prin cunoașterea direct a acestor MODELE. Este ușor să îi arăți unui copil, într-o revistă sau în mediul on- line, un sportiv extraordinar, însă dacă acesta nu îl ”atinge” sau nu îi ”vorbește” direct, astfel încât să se ”identifice” cu el, îngreunează, în timp, ”motivația” acestuia de a veni la sală sau pe stadion.

 

B.M.: Cluburile sportive și poate chiar federațiile, ar trebui să inițieze diverse acțiuni prin care copiii, nepracticanți încă de sport, să se apropie de sport?

Ș.S: Sunt convins că cluburile și/sau federațiile sportive nationale organizează deja asemenea activități. Până la urmă, prin structurile sportive afiliate, acesta este unul din rolurile lor, și anume acela de a determina copiii să vină către sport și în a-i ”convinge” mai ales SĂ RĂMÂNĂ mai departe practicând și PERFORMÂND. Fiindcă unul dintre rolurile importante și definitorii ale unei federații sportive naționale este în a avea un LOT NAȚIONAL puternic și care să aducă rezultate notabile la Campionatele Europene/Mondiale sau Jocuri Olimpice. Și aici revin la importanța ciclului exprimat tot la prima întrebare, PRACTICANT – JUNIOR – CAMPION care a fost, este și va fi responsabilitatea federațiilor sportive naționale prin structurile sale afiliate. Important este ca acestea să vadă imaginea ”globală” în copii, încă de la vârste mici 6-8 ani, astfel încât să acorde acestora sprijinul, pentru a deveni CAMPIONII de care are nevoie orice societate. Cu alte cuvinte, antrenorul/profesorul de educație fizică și sport sunt cei care au ”obligația” să vadă viitorul acestuia, nu ziua de azi sau cea de mâine. Totodată, este nevoie de CONTINUITATE în a desfășura acțiunile (sportive sau educaționale în sport) prin care copiii să se apropie de ramura sportivă prezentată creând astfel TRADIȚIE și/sau o ”obișnuință” a practicantului de a participa.

“Activitățile sportive care se desfășoară periodic și devin tradiții, pot fi transmise de la părinte la copil,  dezvoltând astfel o mentalitate pozitivă în ceea ce privește viitorul unei ramuri sportive.”

 B.M.: Ce s-a pierdut de-a lungul timpului în ”lumea” sportului românesc și regretați?

Ș.S.: Regrete au fost, sunt și vor mai fi, mai ales că suntem oameni și suntem supuși greșelii. Este foarte important să înțelegem la un moment dat că trebuie să limităm din aceste ”greșeli” și nu să ne complacem în o situație ce nu devine mai ”roz”. În ultimii 26 de ani de la revoluție am pierdut pas cu pas UNITATEA de care am dat dovadă ca oameni, mai ales în SPORT, și care mie mi se pare a fi cel mai important lucru din toate lucrurile pozitive care au dispărut sau sunt mult mai mici ca ”intensitate” la această dată. Un alt lucru pe care îl văd în ultimii ani și îl regret, desi am tot menționat în spațiul public acest lucru, este faptul că NU CONȘTIENTIZĂM importanța sportului în societate, desi se tot ”discută” prin conferințe și/ sau întâlniri publice despre această importanță, folosindu-se cuvinte ”mari” ca dezvoltare, implementare, reformă și altele, dar ca ACȚIUNE nu se întâmplă nimic! Sper să ÎNȚELEGEM la un moment dat IMPORTANȚA copiilor și juniorilor în dezvoltarea noastră ca SOCIETATE pentru a obține REZULTATE notabile, pornind la muncă ÎMPREUNĂ , de ”jos” prin a îi învăța, susține, sprijini și mai ales atunci când nu vor putea performa, să aibă posibilitatea de a se INTEGRA în societate prin a deveni antrenori, arbitrii sau un membii activi în alt domeniu. Odată ce vom face acest lucru, cu răbdare, vom reuși să ne bucurăm de rezultatele ce odată au fost extraordinare.

B.M.: Vă mulțumim domnule director, atât pentru aceste gânduri din suflet, cât și pentru susținerea pe care ne-ați acordat-o, acceptând să fiți ambasador al Balului Junior Sport!

Ș.S.: Și eu vă multumesc și mereu voi sprijini acțiunile ce vor pune în valoare junioratul sportului românesc.

Articol publicat în Revista Junior Sport nr. 3 (apariție februarie 2016)

Autor: Beatrice Mercado

Foto: Arhiva Personală a lui Ștefan Săndulache